tiistai 25. lokakuuta 2011

Katuva Jumala

"Remorse for what? You people have done everything in the world to me. Doesn't that give me equal right?" ~Charles Manson


Uuden testamentin puolella Jumala ei kadu. Isä on muutenkin vähän kliininen ja etäinen, jos ei oteta lukuun mm. pientä hempeilyä Jordanilla "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt." (Matt. 3:17). Tietenkin tästä jonkin ajan päästä Jumala tapattaa tämän rakkaan poikansa ja se on sitten se teko, mistä ihmisten viimeistään pitäisi tajuta Jumalan ylitsepursuava hyväntahtoisuus, mutta ei mennä siihen.

Keskitytään erääseen mielenkiintoiseen puoleen Jumalassa ja tutkiskellaan vähän Raamattua.

1. Mooseksen kirja 6:5-7
5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat,
6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään.
7 Ja Herra sanoi: "Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt."
Ihmisenä on kovin lohdullista tietää olevansa seuraamusta kokeilusta, jota Jumala itse katuu. Jumala ei kaikkivoipaisuudessaankaan tee korjaavia toimenpiteitä ihmiselle vaan pyyhkäisee suurimman osan ihmisistä pois maan päältä ja sitten jättää muutamia ihmisiä henkiin, vaikka tietää että nämä raukat sössivat homman ilman muuta uudestaan.

Seuraavaksi hän ilmeisesti katuu mokomaa kiukunpuuskaa.

1. Mooseksen kirja 8:21
21 Ja kun Herra tunsi uhrisavun tuoksun, hän sanoi mielessään: "Minä en enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden, vaikka ihmisen ajatukset ja teot ovat pahat nuoruudesta saakka, enää en hävitä kaikkea elävää, niin kuin tein.
Ja sitten kun hän taas suuttuu ihmiselle, hän ei voi peruuttaa tätä katumuspäissään antamaansa lupausta ja joutuu keksimään syöpiä ja ruttoja ja syyhypunkkeja.


Myöhemmin Herra teki Saulista Israelin kuninkaan, mutta jotain meni pieleen.

1. Samuelin kirja 15:29
28 Samuel sanoi hänelle: "Herra on tänään repäissyt Israelin kuninkuuden sinun käsistäsi ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi.
29 Herra, Israelin kunnia, ei tyhjää puhu eikä sanojaan peruuta. Ei hän ole ihminen, ei hän sanojaan kadu."
Herra ottaa Saulilta kuninkuuden pois ja Samuelin mukaan Jumala on olento, jonka ei tarvitse katua. Muutamaa jaetta myöhemmin kuitenkin sanotaan näin:

1. Samuelin kirja 15:35
35 Eikä Samuel enää eläessään nähnyt Saulia. Herra katui, että oli tehnyt Saulista Israelin kuninkaan, ja Samuel suri Saulia kuin kuollutta.
Herra sittenkin katui sitä, että oli valinnut väärän ihmisen kuninkaaksi.


2. Samuelin kirja 24:15-16
15 Niin Herra antoi Israeliin tulla ruton, jota kesti siitä aamusta hänen säätämäänsä hetkeen asti. Kansaa kuoli Danista Beersebaan seitsemänkymmentätuhatta henkeä.
16 Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti tuodakseen hävityksen sinne, Herra katui tuhotyötä ja sanoi enkelille, joka hävitti kansaa: "Jo riittää. Laske kätesi." Herran enkeli oli silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen kohdalla.
Kun kiukkuamisen jälkeen 70000 ihmistä on lahdattu, Herraa alkaa taas syyllisyys vaivaamaan ja hän päättää armollisesti säästää loput.

Näistä teksteistä käy siis ilmi se, että Jumala katuu, useampaankin otteeseen. Pohdiskellaan vähän katumusta, tuota inhimillistä tunnetta. Katumus on tunne, joka seuraa huomiosta, että on tehnyt väärin. Jumala on siis erehtyväinen.

Hyvät kristityt voivat vain toivoa ettei elämän kirjassa ole kirjoitusvirheitä ja että oikeudenmukaisuuden nimissä helvettiin ei ole unohdettu toimittaa hiiliä. Ja mistäs me tiedämme alkaako Jumala katua, kun muutama miljoona vuotta on palavan lihan käryä helvetistä noussut.

4 kommenttia:

  1. Mitäs jos ihmisen ja Jumalan logiikan suhde on epälineaarinen.

    VastaaPoista
  2. @Anonyymi: Aivan täysin mahdollista. Tämä menee suurinpiirtein samaan kategoriaan muidenkin väitteiden kanssa siitä, että me emme vain voi ymmärtää Jumalan ajatuksia, tekoja tai tarkoituksia. Valitettavasti siitä seuraa se, että jos ihmisten on mahdotonta ymmärtää, niin meillä ei voi olla ymmärrystä siitäkään mikä on Jumalan tarkoituksen mukaista, eli miten meidän tulisi toimia. Tälle siis perusteena myös se, että Raamattua ja sen käskyjä emme voi noudattaa, koska ne ovat ristiriidassa keskenään. Joudumme siis valitsemaan, ja tähän valintaan meidän ymmärryksemme ei alkuperäisen väittämän mukaan voi riittää.

    Toisekseen, jos ne inhimilliset termit joilla kuvaamme Jumalaa armolliseksi, hyväksi ja oikeudenmukaiseksi eivät ole samat kuin meidän käsityksemme niistä, me emme voi tietää sitäkään ovatko Jumalan päätökset sitten vaikkapa viimeisellä tuomiolla meidän käsityksemme mukaan oikeudenmukaisia ja hyviä. Kaikki saattavat joutua helvettiin, tai taivaaseen tai päätös voi olla mikä tahansa mielivaltainen jako näiden kahden väliltä.

    VastaaPoista
  3. Toki siis päätös voi olla jotain muutakin, kaikki voivat kadota tyystin tai joutua yhdeksänteen ulottuvuuteen erilaisessa aikajatkumossa. Mehän emme vain voi tietää.

    VastaaPoista
  4. @Anonyymi: vaihtoehtoinen vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Raamatun kertomusten perusteella arvelisin Jumalan logiikan olevan suhteessa ihmisen logiikkaan suurinpiirtein f(x) = 42tan(x) - x

    VastaaPoista