Mark. 9:22-23:
22 "Henki on monet kerrat kaatanut hänet, jopa tuleen ja veteen, jotta saisi hänet tapetuksi. Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!"Kaikki on mahdollista. Mitä tämä kaikki sitten voisi olla?
23 "Jos voit?" vastasi Jeesus. "Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo."
Joh. 14:11-12:
11 Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.Jeesus pyytää uskomaan häneen hänen ihmetekojensa tähden. Hän lupaa myös, että jokainen, joka häneen uskoo on tekevä samanlaisia tekoja ja vielä suurempiakin. Tässä on kuitenkin vielä pelivaraa, ehkäpä Jeesus tarkoitti jotain muita tekoja, vaikka selvästi viittaakin hänen antaamiinsa merkkeihin. Etsitään vielä tarkempia lupauksia.
12 "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo,
Mark. 16:17-18:
17 Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielilläSe minun täytynee myöntää, että pahoja henkiä en ole nähnyt, joten ehkä uskovat ovat tosiaan ne ajaneet pois. Monenko Jeesukseen uskovan usko on niin vahva, että uskaltaisi juoda tappavaa myrkkyä? Moniko heistä uskoo sairauden kohdatessa enemmän lääkäriin, kuin kätten päälle panemiseen?
18 He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
Paavali uskoo Jeesukseen ja osoittaa, että uskon pitäisi riittää.
Ap. t. 28: 3-8:
3 Paavali keräsi sylyksen risuja ja pani ne nuotioon, mutta kuumuus ajoi sieltä esiin kyyn, ja se kävi kiinni Paavalin käteen.Paavaliin ainakin pätevät siis edellämainitut ominaisuudet. Hän myös uskoo Jeesuksen antamiin lupauksiin siitä, mitä uskovat saavat.
4 Kun saarelaiset näkivät käärmeen riippuvan hänen kädessään, he sanoivat toisilleen: "Tuo on varmaankin murhamies. Merestä hän pelastui, mutta kostotar ei sallinut hänen elää."
5 Mutta Paavali ravisti käärmeen tuleen, eikä hänelle tapahtunut mitään,
6 vaikka saarelaiset odottivat käden ajettuvan tai Paavalin kaatuvan äkkiä kuolleena maahan. Kun he olivat aikansa odottaneet ja näkivät, ettei Paavalille tapahtunut mitään merkillistä, he tulivat toisiin ajatuksiin ja sanoivat: "Hän on joku jumala."
7 Lähistöllä oli maatiloja, jotka omisti Publius, saaren ylin virkamies. Hän otti meidät luokseen ja piti meitä ystävällisesti vierainaan kolmen päivän ajan.
8 Publiuksen isä makasi vuoteenomana; hänellä oli kuumetta ja paha vatsatauti. Paavali meni hänen luokseen, rukoili, pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.
6 Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän, joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama.
7 Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi.
8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa,
9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan,
10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta.
Ensinnäkin,
VastaaPoistakannattaisi Jeesuksen olemuksen filosofisen pohdinnan kannalta lukea vain Markuksen evankeliumia (vanhin) ja vertailla sitä Tuomaan ja Marian evankeliumiin (gnostilaiset opit).
Muu on Rooman seurakunnan teologisesti kehitettyä kirkkopropagandaa johtajien valtamekanismin ja Jeesuksen arvovallan käyttämisen turvaamiseksi.
Katolinen kirkkomme (evlut-kirkko tukeutuu enemmän kat-kirkkoon kuin Lutheriin) syntyi Rooman verihurmoslahkosta, jotka palvoivat marttyyrien luita ja (martttyri) kuolemaa "puhdistavana" pelastuksena (paljon vaikutteita sotilaiden Mithra-verikultti-mysteeriuskonnolta), eivät Jeesuksen sokraattista kuolemaa (estämään Jerusalemin uskonnollisia mellakoita ystävien puolesta) ja opetuksia.
Sitä kautta mm. katolisten ja paavalilaisten oppien lasten perisyntisyys on aivan eri kuin Jeesuksen opetus lasten puhtaudesta.
Kun Jeesus parantaa ja käskee ihmisiä, pitää huomioida, että hänen peruslauseensa on "SINUN uskosi on sinut parantanut". Nythän tiede on tunnustanut lumelääkkeen ja empaattisen hoitajan suggestoivan vaikutuksen ja ihmisen omakuvan voiman biofyysiseen kokonaisuuteen.
Henkien erottaminen toisistaan on helppoa :) jokainen tervejärkinen, ihmistä ja psykologiaa tunteva, viisas ja elämää nähnyt näki vuosia sitten heti, että Nokialiikkeen perustajalla oli enemmän omia ongelmia ja fobioita kuin profeetan lahjoja.
Suosittelen uusinta lukukelpoista huipputeosta kristinuskon syntyvaiheista:
"Mitä varhaiset kristityt uskoivat"
- Helsinki: WSOY, 2011
(Laajempi versio englanniksi)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadin_kirjasto
http://finnsanity.blogspot.com/2008/11/marttyyrit-elokuva-ennakkonyts.html
@Arhi: Kiitos kommentista. Tarkoitukseni on tosiaan ollut näissä kirjoituksissa pitäytyä kanonisoidussa Raamatussa. Tämä lähinnä kahdesta syystä: ihmisillä on helppo pääsy tähän lähteeseen ja ennen kaikkea siksi, että monet ihmiset ajattelevat uskovansa Raamattuun.
VastaaPoistaOsaan viittaamistasi asioista olen kuitenkin ajatellut palata tulevissa kirjoituksissani.
Usko tosiaan voi parantaa, mutta uskon kohde on monesti lääketiede tai ihminen itse :) Henkien erottamiseenkin liittyy enemmän ihmisen omaa tietoa ja elämänkokemusta. Helpoimpia tunnistettavia lienee pullon henki.
Kiitos myös lähteistä, osa on tuttuja, osaan luultavasti palaan, kun aika sallii.