keskiviikko 21. syyskuuta 2011

Maailmanloppu, sen ennustukset ja tulkinnat

Jeesuksen kuoleman jälkeen ihmiset ovat kerta toisensa perään arvelleet maailmanlopun olevan käsillä, jopa tietävänsä tarkkaankin milloin se on tulossa. Moni varmasti ihmettelee, mistä näitä vinksahtaneita oikein riittää ja mikä vimma sitä maailmanloppua on ennustaa, Raamatussahan sanotaan, ettei sitä hetkeä tiedetä. Jätetään näistä saarnaajista häikäilemättömät oman edun tavoittelijat sikseen ja katsotaan mitä muuta Raamattu kertoo meille.

Matt. 24:29-34:
29 "Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät.
30 Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.
31 Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.
32 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.
33 Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
34 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu
Jeesus itse kertoo suhteellisen yksiselitteisesti, että ennen kuin silloisen sukupolven viimeinen edustaja kuolee, kaikki nämä ovat tapahtuneet. Yksittäistapaus? Väärä käännös, väärä tulkinta? Löytyisikö tälle vahvistusta muualta Raamatusta?


Matt. 16:27-28:
27 Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan
28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."
Tässä joukossa? Kyseisessä raamatunkohdassa Jeesus puhuu opetuslapsilleen, kuten käy ilmi jakeesta 24. Toisin sanoen kaikki opetuslapset eivät ehdi kuolla ennen kuin Jeesus toisen kerran saapuu. Jospa Matteus oli käsittänyt asiat väärin?

Mark. 13:29:30:
29 Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.
30 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.
Ei, Markus on aivan samaa mieltä Jeesuksen sanomisista. Entä Paavali?

1. Tess. 4:13-18:
13 Tahdomme, veljet, teidän olevan selvillä siitä, mitä tapahtuu kuoleman uneen nukkuville, jotta ette surisi niin kuin nuo toiset, joilla ei ole toivoa.
14 Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan.
15 Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle.
16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina.
17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.
18 Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

Paavali on aivan samoilla linjoilla, hän ei usko itsekään ehtivänsä kuolla ennen kuin uskovat temmataan pilviin ja muut jäävät nuolemaan näppejään.

Paavali ja Raamatun kirjoittajien mukaan itse Jeesus olivat mielestäni hyvin selvästi sitä mieltä, että maailmanloppu koittaa varsin pian.

Miten kummassa nämä asiat selitetään? Tulkinnat ovat joutuneet kehittymään jatkuvasti, kun sitä maailmanloppua ei vain näy ja aikaa kuluu ja kuluu. Varhaiskristityt arvelivat, että ehkä kyseessä oli seuraava sukupolvi. Myöhemmin arveltiin, että viitattiin ehkä silloisen sukupolven jälkeläisiin. Tulkinnoissa on siirrytty aina vain mielikuvituksellisempiin ja kuvaannollisempiin tulkintoihin. Ehkäpä Jeesus ei tarkoittanut nimenomaan opetuslapsiaan vaan kaikkia saarnamiehiä jne. Ehdottomasti yksinkertaisin selitys on mielestäni kuitenkin se, että Raamattu ei vain näiltä(kään) osin pidä paikkaansa.

Tällaisten tarinoiden syntyynkin on suhteellisen järkevä selitys. Aikalaisten muitakin kirjoituksia kun on säilynyt tähän päivään saakka. Niistä löydetään sellainen kirjallisuuden alalaji, jota nimitetään apokalyptiikaksi. Niiden kantava idea on se, että tällä hetkellä asiat ovat kurjasti, mutta aivan pian saapuu joku tai jokin, joka korjaa vääryydet ja laittaa asiat oikealle tolalleen. Kansan kurjuus monin paikoin olikin sitä luokkaa, että toivoa oli helppo "myydä".

Vielä siis nykypäivänäkin ihmiset yrittävät keksiä selityksiä näille raamatunkohdille. Löytäessään mielestään järkevän selityksen, se selitys saattaa johtaa siihen, että uskotaan taas kerran maailmanlopun olevan aivan juuri käsillä. Kas kun merkit siihen (sodat, maanjäristykset, taudit) ovat aina olleet läsnä.

3 kommenttia:

  1. Härreguud,tosiaan hän lupasi tulla vielä heidän elinaikanaan. Siellähän se todetaan,ja moneen kertaan.

    VastaaPoista
  2. Tämä on yksi merkillisimpiä asioita kristillisessä kirkossa. Raamatuntutkimuksen professori Heikki Räisänen on viitannut tähän useissa kirjoituksissaan. Alkuaan Jeesukseen uskovien usko oli hyvin konkreettista ja sidoksissa juuri tähän ideaan, että Jeesus palaa lähiaikoina takaisin ja silloin tapahtuu suuri muutos parempaan.

    Kun sitten ei näin tapahtunutkaan, ja aikaa vain kuluin, ja ne joiden elinaikana olisi kuulunut Jumalanpojan palata, niin uskonoppi muuttui abstraktimmaksi. Se mitä odotettiin, ei enää ollutkaan "tämänpuoleinen" asia, vaan se siirrettiin ihmisten kuoleman jälkeen tapahtuvaksi. Jäljet "ensimmisestä uskosta" ovat kuitenkin endelleen Uudessa testamentissa näkyvillä.

    On aika hassua, että papit ja saarnaajat eivät kiinnitä huomiota noihin kohtiin Uudessa testamentissa. Olisi mielenkiintoista tietää, millä perusteella kristityt ohittavat noinkin painokkaat lausunnot. Silti pitäen Jumalan sanaa totena.

    Excursio

    VastaaPoista
  3. @Excursio, olen samaa mieltä siitä että erittäin harvoin näihin kajotaan siihen nähden kuinka keskeisessä asemassa Jeesuksen toinen tuleminen on uskon kannalta ja miten selvästi Raamatun kertomat lupaukset eivät ole täyttyneet.

    VastaaPoista